Zeg jij dan eigenlijk dat iedereen kan lesgeven?

Zeg jij dan eigenlijk dat iedereen kan lesgeven?

Eh... ja. Ja, als je het zo zwart-wit stelt en ik alleen de keuze heb tussen ja en nee: dan kies ik voor ja.


En ik zal meteen eerlijk bekennen dat dit niet het antwoord was dat ik vorige week gegeven heb. Ik was toen in gesprek met een collega docent die op het punt staat te stoppen met lesgeven. Na 10 jaar heeft ook zij er ‘genoeg van’, zo vat ik het maar even kort samen. En ze herkent veel van zichzelf in mijn verhaal.


Dat het de eerste jaren prima ging en dat ze uitstekend kan lesgeven. Dat leerlingen en management tevreden waren en dat er toch bij haar ook ergens een omslagpunt is geweest. En dat ze dat zelf ook niet helemaal kan plaatsen, maar dat de tweede helft van haar onderwijscarrière steeds meer een slepende kwestie werd inplaats van dat het onderwijs haar nog verrijkte.


Dan is ineens de rek eruit.


Het besluit genomen. Ze heeft er genoeg van, ze stopt ermee, hoe onbegrijpelijk voor de buitenwereld ook.


Ik snap wat zij bedoelt en ze begrijpt mijn verhaal. Ze kan ook mijn oplossing volgen: namelijk dat ik juist in de eerste jaren voor de klas, achteraf!, zo graag een goede coach gehad had willen hebben. Zo eentje als ik nu ben. Ze beaamt dat vanuit de weg die zij nu aan het inslaan is. Dat ook zij 10 jaar geleden echt profijt gehad zou hebben van de expertise die ze nu in huis heeft en waar ze nu een nieuwe weg mee inslaat, het onderwijs uit.


En daarmee kom ik op een tweede zwart-wit keuze. Want stel dat je van mening bent dat niet iedereen kan lesgeven? Omdat je gelooft dat het je roeping is. Of omdat je ervan overtuigd bent dat dingen als orde houden nu eenmaal iets is van: ‘dat heb je of dat heb je niet’. Zeg je dan eigenlijk dat als je die eerste 3 tot 5 jaar voor de leeuwen hebt overleefd, dat je dan wel kan lesgeven? Ja?


Nou niet als je het mij vraagt. Nee, als ik in dit geval zwart-wit de keuze heb tussen ja en nee, dan kies ik nee. En natuurlijk kun je lesgeven na 5 jaar, anders was je allang uitgevallen of vertrokken. Maar blijkbaar is er meer nodig of aan de hand, want waarom verlaten docenten die kunnen lesgeven, en goed ook!, anders alsnog het onderwijs?


Dan heb je die eerste jaren overleeft en dan loop je blijkbaar nog steeds een groot risico om er genoeg van te krijgen!


Dus, als ik mag kiezen, dan geloof ik: Ja, iedereen kan lesgeven en nee, dat je de eerste jaren voor de leeuwen overleefd hebt, zegt nog niks. Waarom? Omdat dit voor mij de meeste behulpzame antwoorden zijn. Niet omdat het de waarheid is of moet zijn. Het is gewoon meer behulpzaam.


Waarom? Lesgeven is een vaardigheid, of, beter nog, een verzameling vaardigheden, en een vaardigheid kun je leren. Hetzelfde geldt voor orde houden. Orde houden is geen blackbox, of iets van ‘dat heb je of dat heb je niet’. Nee, ook orde houden is een vaardigheid (of een verzameling vaardigheden) en een vaardigheid kun je leren!


Waarom gaat het dan toch mis die eerste jaren?


Bijvoorbeeld met orde houden? Nou, niet omdat je de vaardigheid niet in huis zou hebben. Elke client waarmee ik werk is daar een uitstekend voorbeeld van. En elke keer op hun eigen, persoonlijke manier, want ze zijn allemaal uniek.


Zo ging het laatst bijvoorbeeld om het in 4 havo aanspreken van een leerling. Dat had mijn client echt wel in huis. Sterker nog, zonder de vaardigheid ‘iemand aanspreken’ of ‘grenzen stellen’ is het heel snel afgelopen met een mens.


Het ging dus niet om het leren aanspreken van die ene leerling. Nee, het ging over het oplossen van een innerlijke blokkade die maakte dat ze in de brugklas met gemak welke leerling dan ook aansprak, maar in 4 havo juist hierop vastliep. En dan kun je praten met een collega wat je wil, die heeft de expertise niet om jou te helpen met het ophelderen van een innerlijke blokkade. En kan je ook niet helpen met het structureel oplossen daarvan.


Terwijl het werken met die innerlijke blokkade precies is wat er nodig was.


Kort en krachtig. Niks meer, niks minder.


Daarna was orde houden alleen nog een kwestie van tijd. Logisch, want orde houden is een vaardigheid, en het echt in de vingers krijgen van een vaardigheid kost nu eenmaal tijd.


November 05, 2018

Wil je meer weten?

Ja, ik wil graag weten wat Maike coacht voor mij kan beteken.

Contactgegevens


TEL: 0640323587

EMAIL: email@maikecoacht.nl


BTW NL190841539B01

KvK 69690952

Rek.: NL76KNAB0257134867

SiteLock