Weet je niet hoe je het anders had moeten leren?

Weet je niet hoe je het anders had moeten leren?

Dit is de tweede keer dat ik haar spreek over het vastlopen van docenten. Inmiddels heb ik mijn verhaal toegespitst op docenten die vastlopen op klassenmanagement. Docenten die daar buikpijn van hebben en die bewuste woordkeuze komt binnen bij haar. Niet dat zij mijn doelgroep is, maar

 

ze weet uit eigen ervaring wel precies waar ik het over heb.


En als ik kijk hoe haar blik wazig wordt en lijkt te verdwijnen uit het hier en nu, kan ik alleen maar invullen dat ze in een flits haar eigen onderwijsloopbaan opnieuw aan zich voorbij ziet trekken.


Die eerste fase is ze ruim voorbij, maar ze ziet elke jaar opnieuw genoeg collega’s om zich heen die er middenin zitten. Midden in de buikpijn. Het overleven. De ontgoocheling van echt niet meer weten hoe nu verder. Met de aanstaande schoolvakantie als klein lichtpuntje. Even geen gedoe, even helemaal niks.


Geen wonder dat er zoveel docenten uitvallen.


En dat brengt voor haar een nieuwe uitdaging met zich mee. Ik herken die beweging uit een ander gesprek, ook met een docent die het stadium van onvoldoende klassenmanagement al voorbij was. De uitdaging van hoe collega’s op dit vlak te helpen. En de bijbehorende realisatie dat je de ander eigenlijk niet echt kunt helpen op dit vlak. Hoe graag je hem of haar die buikpijn zou willen besparen.


En natuurlijk zijn er de tips en tops vanuit je eigen ervaring. Maar dat neemt niet weg dat ze hier en nu moet erkennen dat ze eigenlijk niet weet hoe ze dit anders had kunnen leren. Anders dan met heel veel vallen en opstaan en vooral heel veel doorbijten en weer doorgaan.


En dan valt het gesprek stil.


Ik geloof namelijk wel dat het anders kan, maar ik merk ook dat dit niet de plaats en met moment is om het daarover te hebben. Sterker nog, ik heb jaren lang geloofd dat het inderdaad niet anders te leren was dan door heel vaak vallen en nog vaker opstaan. Dus ergens ik snap het wel.


En toch. Ik geloof het niet meer. Ik geloof dat klassenmanagement begint met wat je leert op de opleiding. Dat is noem ik de 1.0 versie. Daarna ga je zelf aan de slag en leer je hoe klassenmanagement in de praktijk werkt, de 2.0 versie. Dat zijn je eigen ervaringen, je ups en downs, de tips en tops van je collega’s, je gouden ingevingen, je niet voor herhaling vatbare blunders en de wijsheid die met de jaren komt.


Maar of dat voldoende is?


Nee, ik denk het niet.


Zelfs in de laatste twee jaar van mijn 15 jaar voor de klas, kwam ik leerlingen tegen die mij triggerde. En natuurlijk was ik zo ervaren dat dit niet meer tot ordeproblemen leidde, maar de orde bij mij van binnen raakte steeds opnieuw hevig verstoord door deze incidenten. En dan was ik daar toch weer meer tijd mee kwijt dan me lief was. Meer tobben en piekeren en nog maar weer eens opzoek naar kennis en kunde waarmee het beter zou lukken. Zodat geen enkele klas of leerling me nog onderhuids zou kunnen raken. Op wat voor manier dan ook.


Niet gelukt natuurlijk.


En dat is precies waar klassenmanagement 3.0 over gaat. Dat er (als het goed is!) altijd leerlingen zullen zijn die je uit balans halen. Wat je ook doet en laat. Dat je dat niet kunt voorkomen, hoe hard je ook je best doet. Maar dat het blijkbaar de bedoeling is om ervan te leren. En hoe!


Lesgeven gaat om meer dan alleen het overbrengen van kennis. Lesgeven gaat in de eerste plaats over het faciliteren van een bedding. Een veilige haven voor leerlingen, waar orde en sfeer samenwerken.


Wil je weten in hoeverre je dat al voor elkaar hebt?


Blijf dan alert op elk moment van buikpijn dat je tegenkomt, hoe groot of klein ook. Gebruik het steeds opnieuw als informatie over waar bij jou op dit moment van binnen er een kink in de kabel zit. Over wat jij nu te leren hebt, als docent en als mens. Over jezelf en in relatie tot de ander.


Laat jouw persoonlijke groei en ontwikkeling de basis zijn voor de leer- en groeistappen die jouw leerlingen te zetten hebben.


Nu en in de toekomst, elke dag opnieuw.

Contactgegevens


TEL: 0640323587

EMAIL: email@maikecoacht.nl


BTW NL190841539B01

KvK 69690952

Rek.: NL76KNAB0257134867

SiteLock