Wat is jouw ideale leerling?

Wat is jouw ideale leerling?

Die zin klopt grammaticaal natuurlijk niet. Alsof een leerling een ding is, een wat. Het moet zijn: wie is jouw ideale leerling. Maar dan komt er waarschijnlijk 1 specifieke leerling bij jou naar boven en daar is het me nu niet om te doen.


Waar ik naar toe wil is: wat zijn de kenmerken van jouw ideale leerling. Dus, als je nu zou denken aan drie of vier leerlingen waar jij blij en enthousiast van wordt: Wat zijn dan de overeenkomsten?


En... waarom word jij juist van die kenmerken zo blij en enthousiast?


Ik heb mezelf die vraag in al mijn jaren voor de klas nooit gesteld. Sterker nog, de vraag is als docent ook nog nooit bij me opgekomen. Wellicht was de sfeer bij ons op school er ook niet naar. Toen ik net begin was er het project ‘alle leerlingen bij de les’, gericht op hoe om te gaan met leerlingen die (nog) niet meededen.


En met mijn collega’s in de personeelskamer ging vooral over de leerlingen waar we niet mee uit de voeten konden. Waar we last van hadden en ons zorgen over maakten.


En tijdens rapportvergaderingen stonden de bespreekgevallen op de agenda en niet al die pareltjes waar je als vanzelf blij en enthousiast van werd.


En ik snap dat wel. 


Lesgeven gaat over ontwikkelen en begeleiden en natuurlijk heb je dan een bril nodig waarmee je kijkt naar wat er nog niet in orde is. Hoe weet je anders waar je staat en wat je volgende stap is.


En tegelijk loopt je met deze focus een heel groot risico.


Is het misschien wel gewoon gevaarlijk. Gevaarlijk voor hoe je voor de klas staat en voor je mentale gezondheid.


Want voor je het weet ben je dag in dag uit bezig met wat er nog niet in orde is en staat je to-do-list vol met dingen die nog moeten om erger te voorkomen. En dat levert je gegarandeerd 1 ding op: de waan van de dag. Brandjes blussen, alle ballen in de lucht houden en tijdens een pauze of vergadering alleen nog maar kunnen verzuchten dat het niet goed gaat.


Herken je die waan van de dag?


Ik wel. En ook nu nog, want ik denk dat het evident is aan elke nieuwe rol en nieuwe fase in je leven. En dat jij nu begonnen bent als docent in het voortgezet onderwijs is echt niet de laatste grote verandering in je leven. Je zult nog vaker van rol wisselen en doorgroeien, ook als docent.


Als beginnende docent ga je de waan van de dag hoe dan ook tegenkomen. En niet een keer, maar elke dag opnieuw, als je niet oppast. Mijn advies? ‘Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach’.


Maar ja, dat weet je wel, toch!


Mijn echte advies gaat over ‘hoe dan?!’. Door vanaf dag 1 telkens opnieuw alert te zijn op ‘wat jou ideale leerling is’. Door ervoor te zorgen dat er elke les momenten zijn waarop jouw ideale leerling zich kan laten zien en horen. Want daar word jij blij en enthousiast van en door die mindset en positieve vibe kan een hele klas gaan groeien.


Want zo werkt dat met leerlingen. Die weten precies waar het prettig is en goed, waar ze gezien en gehoord worden en waar ze kunnen vertrouwen op de rust en de ruimte om te leren en te experimenten met de volgend stap in hun ontwikkeling.


Oktober 29, 2018

Contactgegevens


TEL: 0640323587

EMAIL: email@maikecoacht.nl


BTW NL190841539B01

KvK 69690952

Rek.: NL76KNAB0257134867

SiteLock