En dan ben je de hele dag bezig ... met niks

En dan ben je de hele dag bezig ... met niks

Het is dinsdag, eind van de middag. Ik weet dat ik moet gaan koken, maar ik ben nog niet klaar. En ik weet ook dat het voor het eten never nooit gaat lukken, maar ik kan daar nog niet aan toegeven.


Het moet af, want anders... ben ik de hele dag bezig geweest, met niks.


Ik herken dit van de dinsdag ervoor. Toen ben ik ook een hele dag bezig geweest, met niks. Het ging toen om het leren maken van een korte video. En de dinsdag daarop ging het om het leren inrichten van een computerprogramma dat me, als het klaar is, veel tijd en rust gaat opleveren. Dat gold trouwens ook voor die video’s. Als ik dat onder de knie zou hebben, dan zou ik met heel weinig tijd heel veel mensen kunnen bereiken.


Ik herken dit patroon eigenlijk heel goed. Als docent heb ik altijd geïnvesteerd in dingen die mijn werk uiteindelijk makkelijker of sneller of beter zouden maken. Ik weet nog dat ik dagen bezig ben geweest met het analyseren van cito eindexamens en hoe ik daar een systeem van kon maken, zodat ik eenvoudig mijn eigen toetsen al vanaf dag 1 cito proef kon laten zijn.


En zo heb je als beginnend docent nog een heleboel dingen uit te vinden en te stroomlijnen.


En kun je je dagen lang verliezen in bezig zijn ... met niks. Want mijn ervaring is dat al die nieuwe dingen niet in 1 keer goed gaan. Dat bij mij de kwartjes vaak pas vallen wanneer mijn aanpak eerst een paar keer mislukt is.


En dan is er altijd dat gevoel van: ‘alle werk voor niks’ en ‘waarom doe ik dit eigenlijk’ en ‘waarom moet ik hier nu weer zoveel werk van maken, ik krijg er niet eens voor betaald’. Geen helpende gedachten en al helemaal geen fijne gevoelens, maar wel o zo herkenbaar.


En weet je, die gedachten heb ik nu nog steeds, maar die gevoelens... nee. Dat is gaat nu anders. Het eerste verschil dat me nu opvalt, is dat ik veel sneller hulp van anderen inschakel. Als docent kon ik maar blijven aanmodderen, terwijl ik de afgelopen dinsdagen zowel voor die video’s als voor dat computerprogramma diezelfde dinsdagavond al hulp had ingeschakeld. Achteraf niet heel bewust, maar ...


blijkbaar sta ik nu veel meer open voor alle mogelijkheden en hulp buiten mezelf.


En dat is niet alles. Want er is er nog meer anders in vergelijking met toen ik nog docent was. Wat maakt dat ik nu veel sneller schakel? En dat ik nog steeds kan concluderen dat ik een hele dag bezig ben geweest met niks, maar dat ik daarna eigelijk meteen op een ander level succesvol actie onderneem? In plaats van nog dagen in het zelfde rondje door te blijven tobben?


Dat komt omdat ik me nu veel meer bewust ben van waar ik het voor doe. Van wat ik belangrijk vind en wil bereiken. En dan bedoel ik niet ergens in de toekomst, nee, ik weet tegenwoordig precies wat ik elke dag wil bereiken. En dan kan het best zijn dat ik daarnaast de hele dag bezig ben met niks, maar of zo’n investering nu meteen lukt of niet, dat maakt gewoon niet meer uit. Dat heeft geen effect meer op hoe ik me voel en denk over mezelf. Ik kan ook op zo’n dag met een gerust hart mijn werk loslaten.


Ik voel me sowieso tevreden over wat ik die dag gedaan heb. 


Heel logisch eigenlijk, want als je precies weet wat je belangrijk vindt en je elke dag minstens 2 van die dingen doet, dan is je dag al goed. Dan ga je sowieso met een gerust hart weer naar huis en ben je veel meer ontspannen. En dus kun je ook veel gemakkelijker en sneller gebruik maken van alle mogelijkheden buiten jezelf. Dan ga je zien en ervaren dat de hulp die jij op dat moment nodig hebt altijd te vinden is.


Dan gaat het er niet meer om wat je de hele dag gedaan hebt en of dat meteen iets opleverde. Dan gaat het erom dat je elke dag minstens twee dingen doet die passen bij wat jij belangrijk vindt en wilt bereiken als beginnend docent. Bijvoorbeeld dat je elke dag met tenminste 2 leerlingen echt contact maakt. Of dat je elke dag 2 leerlingen vraag of het lukt of dat ze hulp nodig hebben. Dat soort kleine acties. Die maken dat ook jij met een gerust hart weer naar huis gaat, wat je ook doet.


Oktober 08, 2018

Wil je meer weten?

Ja, ik wil graag weten wat Maike coacht voor mij kan beteken.

Contactgegevens


TEL: 0640323587

EMAIL: email@maikecoacht.nl


BTW NL190841539B01

KvK 69690952

Rek.: NL76KNAB0257134867

SiteLock